Dzieci cudzoziemskie są przyjmowane do przedszkoli na takich samych zasadach i w tym samym trybie co dzieci polskie. Terminy zapisów wyglądają różnie w zależności od gminy, dlatego warto na bieżąco śledzić stronę internetową urzędu miasta lub gminy, w której Pani mieszka. Na stronie urzędu znajdzie Pani również wykaz przedszkoli prowadzących rekrutację i liczbę wolnych miejsc. Nie ma przeszkód, by zapisać dziecko do innego przedszkola niż to, w którego rejonie Pani mieszka, ale trzeba pamiętać, że w pierwszej kolejności zostaną przyjęte dzieci mieszkające w gminie, która prowadzi dane przedszkole. Jeżeli po zakończeniu rekrutacji okaże się, że pozostały wolne miejsca, jest szansa, że Pani dziecko zostanie do niego zapisane.
W procesie rekrutacji w pierwszej kolejności brane są pod uwagę dzieci:
• z rodzin wielodzietnych
• z niepełnosprawnością
• których rodzice albo rodzeństwo są osobami z niepełnosprawnością
• wychowywane tylko przez jednego z rodziców albo w rodzinie zastępczej
Należy zaznaczyć, że gminy mogą ustalać dodatkowe kryteria, dlatego zawsze warto sprawdzić zasady rekrutacji do przedszkoli na terenie konkretnej gminy.
Aby wziąć udział w rekrutacji, należy wypełnić wniosek. Bardzo często można dokonać tego przez Internet. Wszelkich informacji i wskazówek należy wówczas szukać na stronie internetowej urzędu gminy. Po zarejestrowaniu się na platformie rekrutacyjnej program powinien sprawnie przeprowadzić Panią przez cały proces rejestracji. Jeżeli dane przedszkole nie prowadzi rekrutacji przez Internet, trzeba udać się do przedszkola i wypełnić dokumenty w formie papierowej.
Jeżeli Pani dziecko zostanie przyjęte do przedszkola – czego życzymy – pozostaje tylko podpisać umowę. Gdyby jednak z różnych względów się nie udało, warto dowiadywać się o rekrutacje uzupełniające.
Więcej informacji można znaleźć w dziale prawnym w zakładce „Edukacja”.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 30 lipca 2015 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania do publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek osób nie będących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, a także organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia.